KUSTANNUS HD

Panu Rajala — Lehtijuttuja

Metsäpuro 16, 10210 Inkoo
puh. 050 3639 195

Julkaistu 15.8.2019 | Ylä-Kainuu

Romaani talvisodan runoilijasta

Panu Rajala: Erään soturin loppu. Runoilija Yrjö Jylhän tragedia. 197 s. Kustannus HD 2019.

"Jäyhä ja tasapuolinen". Näin kuvasi soinilainen talvi- ja jatkosodan veteraani Lauri Laasasenaho komppaniansa päällikköä Yrjö Jylhää vuonna 1999. Talvisota merkitsi Jylhälle ankaraa sisäistä kamppailua, sillä Taipaleenjoen ankarissa taisteluissa kaatui lähinnä soinilaisista miehistä kootusta komppaniasta 25 ja haavoittui 14. Vaikka vastaisku oli onnistunut, se oli vaatinut raskaan uhrin.

Jylhä kirjoitti talvisodan kestävimmän tilityksen runokokoelmassaan kiirastuli (1941). Teoksessa Jylhä vyörytti omat sodanaikaiset kokemukset perinpohjin ja koskettavalla tavalla.

Yrjö Jylhä syntyi Tampereella 1903 ja kuoli Turussa 1956. Jylhä oli ampunut itseään eikä lääninsairaalassa tehty verensiirto pelastanut hänen henkeään.

Fil.tri, kirjallisuudentutkija ja kirjailija Panu Rajala tuntee perusteellisesti Yrjö Jylhän, hänen elämänsä sekä tuotannon, sillä Rajala on tehnyt erinomaisen kattavan ja elävän kuvan Jylhästä teoksessaan Yrjö Jylhä, talvisodan runoilija (2009). Toisena kirjoittajana teoksessa on ollut Vesa Karonen.

Nyt Rajala on kirjoittanut monologiromaanin Erään soturin loppu, jossa hän kuvaa Jylhän viimeisiä päiviä jouluaatosta Uudenvuoden aatonaattoon vuonna 1956.

Teos on autenttinen, mutta toki kirjailijan vapaudella kirjoitettu teos, jonka jälkisanoissa Rajala kertoo: "Romaani kuvaa Jylhän synkkeneviä loppuvaiheita, jolloin eletyt vaiheet kertautuvat vapaina assosiaatioina. Kirjassa esiintyviä henkilöitä hän kohtasi todellisuudessa viimeisellä matkallaan."

Romaanissaan Rajala on paikoin sanatarkasti hyödyntänyt edellisen Jylhä-teoksen materiaalia.

Rajala kuvaa sisäisen itsetutkistelun kautta Jylhän ajatuksia. Romaanin alkuosassa matkataan siis Turkuun jouluaattona Pobedalla ja kuinka ollakaan, taksinkuljettajan nimi on Pentti Venäläinen. Nuori mies saa matkan aikana kuulla tilitystä Taipaleenjoelta, vaikka kuljettaja sanoo: "Sotajuttuja on tässä vaunussa kuultu tarpeeksi saakka."

Turussa päädytään Hampurin Pörssiin syömään sillivoileipiä ja Jylhä haluaa edelleen pojan kuuntelevan hänen tarinaansa. Viimein hän päästää pojan lähtemään takaisin Helsinkiin.

Rajala taustoittaa Jylhän sukua, isä Kalle Lindemania ja äitiä, Iida Mariaa. Joulunpyhiksi Jylhä menee Väinö-veljensä luo. Väinö on suuri johtaja, "kauppamies parasta laatua, aina rahoissaan, suuria hankkeita pyörittää rakennusalalla."

Joulunpyhät kuluvat kuulumisia vaihtaen ja Taipaleenjoelle palaten. Traumaattisena yhä edelleen piirtyvät kokemukset mieleen hänen muistaessaan Soinin pitäjän poikia:

"En käskenyt teitä kuolemaan, mutta käskyni eivät teitä suojelleet. Yhdessä rynnistimme mitään kyselemättä, yhdessä otimme tulisuihkut vastaan, yhdessä ne vaiensimme."

Väinö Jylhän luona vierailee monenkirjavaa väkeä, joista osa on huolissaan Yrjön terveydestä. Keskustelussa sivutaan myös mahdollista hoitopaikkaa.

Yrjö Jylhä tuntee itsensä sivulliseksi ja voimat ovat vähissä. Taipaleenjoen soturi tuntee tulleensa tiensä päähän.

Teoksen viimeisessä luvussa Rajala antaa Väinön kertoa Yrjö-veljensä viimeiset vaiheet.

Rajalan teos jättää kahtalaisen tunnun: alkuosaltaan se on tunnusteleva, ponneton, mutta tiivistyy ja jäntevöityy loppua kohti. Elämäkertakirjassa on kerrottu kaikki, jota osin tämä monologiromaani toistaa. Rajalalla on väliin syvällistä mietiskelyä, mutta välillä löysäilevää kerrontaa.

Yrjö Jylhän elämää tuntemattomalle teos tarjoaa roimasti tietoa. Sen merkityksen Rajala itse kuvaa loppusanoinaan: "Teos on osaltaan kunnianosoitus 80 vuotta sitten käydyn talvisodan sankareille."

Risto Kormilainen