"Tuuri nojaa asiakirjalähteisiin ja kuvittelee kiehtovasti loput."
— Antti Majander / Helsingin Sanomat
"Ihmiskohtaloiden taitavasti muotoiltu ennakointi antaa hienolle Tuurin romaanille hyvin surullisen pohjavärin. Suuri asejuna Pietarista on merkittävän kirjailijan kädenojennus syvän kuilun yli ihmiseltä ihmiselle."
— Markku Kulmala / Ilkka
"Tuurin vertaansa vailla oleva taiteilijan vapaus näkyy kirjan oivallisessa sanan käytössä."
— Eeva Nikkilä-Kiipula / STT
"Antti Tuurin kirjat ovat pullollaan suoran toiminnan miehiä, jotka eivät tekemisiään selittele. Näin on myös Tuurin uusimmassa romaanissa, mutta silti sen sankarihahmoa ei heti uskoisi Tuurin kynästä lähteneeksi."
— Ilkka Kuosmanen / Etelä-Suomen Sanomat
"Tuuri kertoo innostuneensa aiheesta kovasti ja pitää sitä tavallaan yhtä jännittävänä 'venäläisenä rulettina' kuin aiemmin kirjoittamaansa Rukajärven tietä, jossa tiedusteluporukka kiertää pyörillä Lieksajärveä ympäri ja on alati vaarassa saada tuta vihollisen yllättävästä luotisuihkusta. Seikkailukirjan tuntua totisesti kirjan vauhdikkaassa kertomuksessa onkin..."
— Kari Nummila / Loimaan Lehti
"Punaisten asejuna puksuttaa halki Suomen kuin Villin Lännen juna ikään Anti Tuurin uutuusromaanissa Suuri asejuna Pietarista. Eletään kansalaissodan aattopäivää eivätkä rintamalinjat ole vielä syntyneet. Vihollinen voi väijyä missä tahansa ja yrittää kaikin keinoin pysäyttää junan."
— Heikki Ala-Nissilä / Turun Sanomat
"Antti Tuuri tuo kirjan tapahtumat esille Eino Rahjan kertojaminän kautta. Kysymys on Tuurin mukaan henkilöstä, jonka ansioista ja kyvyistä vallitsee vähäisyydessäänkin harhaanjohtava kuva. — Hänen täytyi olla poikkeuksellisen lahjakas henkilö onnistuessaan pitämään sekalaisen sakin siinä määrin koossa, kuin pystyi. Kirjailija asettuu mielellään sorrettujen ja solvattujen puolelle."
— Erkki Kuronen / Forssan Lehti
"Eino Rahjasta on ollut tapana sanoa, että siinä oli juoppo mies, joka kuoli viinaan. Tuuri sai kuitenkin paljon toimeliaamman kuvan punapäälliköstä. — Rahja kuoli puna-armeijan kenraalia vastaavana miehenä Venäjällä, Tuuri huomauttaa."
— Johanna Vehkoo / Aamulehti
Ilkka Kuosmanen / ESS
Pohjanmaan mies punikkien asialla
Antti tuuri teki kirjan punakapinallisten suurmiehestä
Kuulkaa, nyt ovat maailmankirjat sekaisin. Antti Tuuri, tuo pohjalaisista kirjailijoista pohjalaisin, on tehnyt kirjan Eino Rahjasta.
Leninin turvamiehenäkin palvellut Rahja (1885-1936) on jäänyt historiankirjoihin yhtenä suurimmista punikkipäälliköistä. Erityisesti hänet muistetaan asejunasta, joka kuljetti kapinallisille tonneittain aseita ja ammuksia Pietarista tammi-helmikuun vaihteessa 1918.
Virallisessa historiankirjoituksessa Rahja on leimattu juopoksi ja räyhähengeksi, mutta Tuurin kirjan kansien välistä lukijaa katselee kovasti erilainen mies. Siinä on kunnollinen, juuri avioon mennyt Eino, joka ohjaa asejunan määränpäähänsä vaikeuksista välittämättä.
Käytännössä Antti Tuuri on siis kirjoittanut punapäällikön sankaritarinan. Että ei taida tämän jälkeen olla paljon Lapualle menemistä?
— Päinvastoin. Luulisin, että juuri Lapualla innostutaan Eino Rahjan kaltaisista suoran toiminnan miehistä, Tuuri sanoo.
Väärin ymmärretty Rahja
Antti Tuurille punaisten suuri asekuljetus oli vielä pari vuotta sitten tuntematon pala historiaa. Sitten loimaalaisen Kustannus HD:n Arto Pietilä soitti ja pyysi Tuuria kirjoittamaan siitä kirjan. Hyvä tarina vei Tuurin mennessään.
— Sehän on kuin villin lännen seikkailu! On tämä suuri asejuna keskellä erämaata, ja mistä tahansa saattavat inkkarit milloin tahansa hyökätä sen kimppuun, Tuuri hehkuttaa.
Tuuri alkoi penkoa arkistoja. Mitä enemmän hän löysi tietoja asekuljetuksesta, sitä enemmän myös Eino Rahjan kohtalo alkoi kiinnostaa.
— Venäläisen arkistomateriaalin mukaan hän oli varsin rivakka sälli. Suomessa Rahja ei kuitenkaan sopinut sen paremmin oikeiston kuin demareidenkaan sankariksi, sillä hän oli kovan linjan kommunisti, Tuuri huomauttaa.
Vuoden 1918 tapahtumien jälkeen Rahja pakeni monien muiden punapäälliköiden tavoin Venäjälle. Hän yleni puna-armeijassa kenraaliluutnantiksi ja sai sotilaan hautajaiset kaikkine kunnianosoituksineen.
Siis sittenkin tyypillinen Tuurin sankarihahmo?
— Joo, ehkä vähän. Tykkään tällaisista aikaansaavista tyypeistä. Ja kyllähän sitä kirjailijana asettuu mielellään altavastaajan asemaan, Tuuri tuumii.
Merkityksetön lasti
Kuten Tuurin kirjat yleensäkin, Suuri asejuna Pietarista on pitkälti dokumentaarinen. Kirja seuraa junan ja Rahjan veljesten matkaa Pietarista Helsinkiin ja lopulta Tampereelle.
— Siinä on kaikki faktat, jotka vaan asiasta löysin. Ja tilkekohdatkin on täytetty asioilla, jotka ovat hyvin todennäköisiä, Tuuri painottaa.
Vaikka asejuna pääsi valkoisten vastarinnasta huolimatta päämääräänsä, ei junan lastilla — noin 15000 kivääriä, 30 konekivääriä, 10 kenttätykkiä, kaksi panssariautoa ja pari miljoonaa patruunaa — ollut sodan lopputuloksen kannalta juurikaan merkitystä. Aselastin saapuminen lähinnä pitkitti kapinaa, joka oli alusta asti tuhoon tuomittu.
Aseet tulivat aivan liian myöhään. Ja kyllähän se peli oli pelattu jo silloin, kun kortit jaettiin. Mannerheimilla oli sentään kokemusta kokonaisten armeijakuntien johtamisesta, kun taas punaisilla oli heittää peliin lähinnä toimittajia, näyttelijöitä ja sorvareita, Tuuri vertaa.
Naiset ensin sotaan
Vaikka Tuuri tekee Eino Rahjasta sankarin, ei kirja muuten anna kovin mairittelevaa kuvaa punaisten sodankäynnistä. Kapinasta tykätään turista, mutta lämpimistä sisätiloista ei mielellään poistuttaisi. Innokkaimpia rintamalle lähtijöitä ovat punakaartin naiset. Toisaalta valkoistenkaan toiminta ei ollut kansalaissodassa aina viimeisen päälle organisoitua. Tuurin mukaan esimerkiksi Joutsenossa sattui niin, että valkoiset pääsivät hiipimään punaisten miehittämään kaupunkiin, lähinnä siitä syystä, että molempien puolien vartiomiehet olivat valinneet saman tunnussanan. Se oli niinkin mielikuvituksellinen kuin "Joutseno".
— Tilanne paljastui vasta yön pimeydessä, kun kaveri huomasi tupakkaan tulta kysyessään, että toisella vartiomiehellä onkin aivan vääränvärinen nauha käsivarressaan, Tuuri hymähtää.
Tuuri luottaa vanhaan tekniikkaan
Antti Tuuri syntyi Kauhavalla 1.10.1944. Hän asuu nykyisin Helsingissä, mutta viettää edelleen paljon aikaa Pohjanmaalla.
— Ostin hiljattain pienen maatalon Korsnäsin pitäjästä Molpen kylästä. Se on muuten maailman ruotsinkielisin kunta, Tuuri tietää.
Parikymmentä romaania julkaissut Tuuri kirjoittaa kaikki kirjansa edelleen mekaanisella kirjoituskoneella, kahteen kertaan. Kirjassaan Kuinka kirjoitan romaanin (Art House, 2004) hän sanoo kyllä käyttävänsä tietokonettakin, muun muassa haukkumakirjeiden kirjoittamiseen.
Nuoruudessaan Tuuri luki paljon muun muassa Hemingwayta ja Kiveä, mutta kirjoittaessaan hän lukee yksinomaan Georges Simenonin Maigret poliisiromaaneja. Niitä on työhuoneen kirjahyllyssä nelisenkymmentä.
— Jos lukisin jotain korkeakirjallisempaa, siitä saattaisi tarttua jälkiä omaan tekstiini, Tuuri perustelee työtapaansa.
Markku Kulmala / Ilkka
Leninin lahjapyssyjä tuomassa
Antti Tuuri: Suuri asejuna Pietarista. Romaani. 203 s. Kustannus HD 2006.
Vuoden 1918 tapahtumat ovat olleet yksi itsenäisen Suomen kipupisteistä jo lähes sadan vuoden ajan. Aihe on ollut hankala historiantutkimuksellekin, sillä veriselle veljessodalle ei ole löydetty edes kaikkien hyväksymää nimeä.
Sisällissodat nostavat esiin ihmisten raadollisimmat puolet. Suomessa vuoden 1918 terroria on selitetty mm. sillä, että rivimiehissä oli paljon nuoria, melkein lapsia, joiden empatiakyky ei ollut kehittynyt. Mutta se on vain yksi selitys.
Vihollisen demonisointi kuuluu aina sotaan. Vapaussodassa tai kapinassa huhut ja tiedot raakuuksista saavuttivat nopeasti taistelevat joukot. Kaikille oli selvää, että tässä sodassa joko tapetaan tai tullaan tapetuksi, vaihtoehtoja ei ollut. Armo ei kuulunut sodan sanavarastoon.
Uusi näkökulma
Antti Tuuri on käsitellyt vapaussotaa tuotannossaan varsin paljon. Pohjanmaa-sarjassaan hän valottaa sodan jälkiseurauksia yhden suvun ja maakunnan mittakaavassa. Hakalan suku on läpileikkaus kahtia jakautuneesta Suomesta, jonka on 2000-luvulle tultaessa jo pakko tehdä sovinto menneisyytensä kanssa.
Kaunokirjallisuudessa vuoden 1918 tapahtumia joudutaan aina katsomaan Väinö Linnan Pohjantähti-eepoksen läpi. Se haastoi historiantutkimuksenkin. Kaunokirjallisuus ei ole ”totta”, mutta sen avulla on päästy lähimmäksi ihmisiä ajan virrassa.
Antti Tuuri on usein kirjoittanut poikkeuksellisista ihmisistä, uskonsa vuoksi vainotuista ja onnenetsijöistä. Suuri asejuna Pietarista katsoo vapaussotaa poikkeuksellisesta näkökulmasta, sillä kertojana on Eino Rahja, yksi punaisten legendaarisimmista johtajista. Hänen utopiansa oli sosialismi vallankumouksen kautta myös Suomessa.
Tuurin näkökulma on ennakkoluuloton ja rohkea kurkistus demonin sieluun. Sellaisina punaisten johtajat on historian tutkimuksessa nähty. Mutta Tuuri ei olisi Tuuri, ellei hän näkisi ihmistä pahan lävitse.
Hyväksyä ei tarvitse, mutta ymmärtää voi.
Leninin henkivartijana
Eino Rahja oli veljiensä Jukan ja Jaakon tavoin pietarinsuomalainen bolsevikki, joka edusti SKP:n militanttia siipeä. Eino Rahja oli ollut itsensä Leninin henkivartija Lokakuun vallankumouksessa.
Siksi hän uskalsi myös pyytää Leniniltä allekirjoituksen paperiin, jolla Suomen punaiset saivat aseita Petropavlovskin linnoituksen valtavista varastoista.
Romaani kertoo asejunan lastaamisesta ja vaivalloisesta matkasta sotaa käyvään Suomeen talvella 1918.
Punaisten heikosta sodanjohdosta kertoi jo se, että vallankumous julistettiin alkaneeksi ennen kuin joukoilla oli kunnon aseistus.
Yksinäinen kertoja
Romaanin kertojana Eino Rahja vertautuu hyvin Tuurin yksinäisiin mieskertojiin. Hän on suoraviivainen mutta tarkkaileva, aatteellinen mutta huumorintajuinen, kova mutta inhimillinen. Hän tuomitsee raakuuden, johon jotkut punaisten johtajista syyllistyivät. Hän kaipaa sotaankin moraalia, eikä uskalla luottaa yhteenkään ihmiseen.
Yhtäläisyydet Martti Hakalaan, Talvisodan kertojaan, ovat silmiinpistäviä. Vaimo hyvästellään rautatieasemalla lakonisesti kuin liikekumppani. Samalla tavalla miehet näkevät osansa maailman rakentamisessa työnä, joka pitää hoitaa, kun se oli hoidettavaksi annettu.
Toiminnan miehet ottavat etäisyyttä sodan fraseologiaan ja näkevät, että armeijat koostuvat työnsä äärestä temmatuista tavallisista ihmisistä. "Saatana, tämmösillä porukoilla sotimaan:"
Eino Rahja kertoo olevansa ”Kristuksen iässä”, 33, mikä on ironinen viittaus vapaussodan uskonnolliseen mytologisointiin. Hakaniemen torilla hänen eteensä aukeaa ihmisistä ura kuin Moosekselle vanhassa testamentissa.
Koomista ja surullista
Punaisten suurin ongelma oli olematon sodanjohto. Vallan olivat anastaneet miehet, jotka kykenivät vain silmittömään väkivaltaan, eivät johtajiksi. Koko junamatkan Rahja joutuu taistelemaan joukkojensa kurittomuutta vastaan.
Tuurilla on silmää koomisuudelle, joka korostuu aina kun innostunut aatteellisuus ottaa ylivallan järjestä. Punaisten sekoilut asejunan reitillä muistuttavat sitä Pohjanmaan laajaa episodia, jossa eteläpohjalaiset yrittivät lähteä Seinäjoen asemalta Mäntsälän kapinaan. Romaanin ytimekäs dialogi korostaa tätä vaikutelmaa.
Ihmiskohtaloiden taitavasti muotoiltu ennakointi antaa hienolle romaanille hyvin surullisen pohjavärin. Suuri asejuna Pietarista on merkittävän kirjailijan kädenojennus syvän kuilun yli ihmiseltä ihmiselle.
Eeva Nikkilä-Kiipula / STT
Antti Tuuri suuren aselastin kimpussa
Kirjailija Antti Tuuri on innoissaan. Monesti palkittu kirjailija on jälleen kerran tarttunut kiinnostavaan aiheeseen. Nyt on kyse punaisten tammikuun lopussa 1918 Pietarista Suomeen kuljettamasta aselastista ja Rahjan veljeksistä.
Kustantaja Arto Pietilä esitteli kirjailijalle aiheen, josta tähän mennessä ei juurikaan ole kirjoitettu. Kirjaansa Tuuri luonnehtii dokumenttiromaaniksi, jossa dokumentoidut kohdat ovat oikein, muu on kirjailijan vapaudella kehitelty.
— Mielestäni asejuna tuntui mielenkiintoiselta ja jännittävältä tapahtumasarjalta lähtien jo siitä, että lupa aseiden tuomiseen saatiin itseltään Leniniltä, Tuuri kuvaa.
Juna lähti Pietarista 27. tammikuuta 1918, siis samana päivänä, jolloin punaiset ottivat vallan käsiinsä Helsingissä. Junanvaunuihin oli lastattu muun muassa 15 000 kivääriä, 30 konekivääriä, kolme miljoonaa patruunaa, 10 kolmen tuuman tykkiä, 3 000 tykinammusta sekä kaksi panssariautoa.
Junan päällikköinä toimivat Rahjan kuuluisista veljeksistä Jukka ja Eino. Heti aluksi junan miehistö joutui taisteluun valkoisten kanssa Kämärän asemalla Viipurin eteläpuolella. Jukka Rahjan haavoituttua velipoika Eino jatkoi junan päällikkönä.
Korian sillan valkoiset olivat puolestaan räjäyttäneet.
— Mutta niin huonosti, että punaiset saivat sen korjattua ja junan vaunut voitiin yksi kerrallaan työntää Kymijoen yli, Tuuri kertoo.
Lopulta Eino Rahjan luotsaama juna puuskutti Helsingin Hakaniemen torille.
Rahjojen ”maineenpalautus”
Kirjailijana Antti Tuuria kiinnostivat myös Rahjan veljekset, ja heistä etenkin Eino.
— Hänessä heijastuu se yleinen piirre, että kun miehen mainetta halutaan mustata, niin se mustataan melko totaalisesti. Einosta on kirjoitettu etupäässä vain, että tämä oli rähjä ja juoppo. Mutta kuitenkin hän yleni kenraalia vastaavaksi henkilöksi puna-armeijassa, Tuuri sanoo.
Lisäksi Eino Rahja johti syksyllä 1919 suurta taistelua Pietarin länsipuolella, jossa kenraali Nikolai Judenitsin valkoinen armeija lyötiin.
— Eli ei Eino ihan surkimus voinut olla, vaikka hänestä sellainen kuva onkin annettu.
Eino Rahja toimi myös Leninin henkivartijana. Veljessarjan kolmas Jaakko taas piilotteli Leniniä ennen vallankumousta Karjalan kannaksella asunnossaan.
Samaan aikaan, kun suurta asejunaa lastattiin Pietarissa, punainen valtuuskunta puolestaan lähetti Suomessa olleen Jaakon hakemaan viljaa Siperiasta.
— Ja niin Jaakko palasi juna täydessä viljalastissa Suomeen talvella 1918. Että jos suuri asejuna Pietarista on jännittävä juttu, niin kyllä kannattaisi kirjoittaa kirja myös suuresta viljajunasta Siperiasta, Tuuri naurahtaa.
Antti Tuurin teoksen Suuri asejuna Pietarista julkaisee Kustannus HD syys-lokakuussa.
Palaa kirjailijan sivulle